RecenzjeRecenzja
RecenzjeArtykuł

Mroczny diament wśród gier niezależnych – recenzja OFF

Małe, niezależne gry, tworzone przez jedną osobę lub niewielki zespół,…

15 sierpnia 2025

Małe, niezależne gry, tworzone przez jedną osobę lub niewielki zespół, mają w sobie coś wyjątkowego i pokrzepiającego. Umysł nieskrępowany korporacyjnymi ograniczeniami potrafi zaskakiwać, czego najlepszym przykładem jest OFF.

 

Niepozorne początki wielkiej przygody

 

OFF, wydany pierwotnie w 2008 roku, na pierwszy rzut oka może wydawać się prostym tytułem stworzonym w programie RPG Maker. Pierwsze wrażenia również są dość surowe – minimalistyczna grafika oraz nastrojowa muzyka od samego początku wprowadzają w niecodzienny, mroczny klimat. Fabuła koncentruje się na postaci zwanej The Batter, której zadanie jest pozornie proste – oczyścić świat z wszelkiego zła. Choć początkowo gra korzysta ze znanych klisz, z każdą minutą rozgrywki schematy te zaczynają się zacierać, a na ich miejsce wchodzą zaskakujące zwroty akcji i niecodzienne wydarzenia.

 

 

 

RPG w klasycznym wydaniu

 

OFF to gra RPG z turowym systemem walki. Rozgrywkę rozpoczynamy w Strefie 0, która służy za samouczek, a następnie przemierzamy kolejne, w pełni linearne lokacje. Kilkugodzinna opowieść jest mocno nastawiona na fabułę, która potrafi zachwycić. Rozgrywka jest regularnie urozmaicana zagadkami logicznymi, których rozwiązanie jest konieczne do pchnięcia historii naprzód.

 

 

 

Sam system walki jest prosty, ale skuteczny. Mimo jego turowego charakteru, akcje wykonujemy po naładowaniu się specjalnego paska – dotyczy to zarówno nas, jak i przeciwników. Starcia są z reguły płynne i dynamiczne, chociaż czasem zdarzają się przestoje w oczekiwaniu na możliwość wykonania ruchu. W trakcie potyczek korzystamy ze standardowych ataków, umiejętności specjalnych oraz przedmiotów. Nasza postać zdobywa kolejne poziomy doświadczenia, a w napotkanych sklepach możemy kupować ekwipunek poprawiający statystyki – esencja gatunku RPG.

 

 

 

Surowa oprawa, gęsta atmosfera

 

Świat gry zachęca do eksploracji, ponieważ nigdy nie wiemy, co czeka na nas za rogiem. Może to być boss o fantastycznym projekcie wizualnym albo zagadka logiczna oparta na dźwięku? OFF nieustannie zaskakuje. Po oczyszczeniu wszystkich stref czeka nas kolejny, niezwykle zaskakujący etap historii.

 

 

 

OFF charakteryzuje się prostą, pikselową grafiką, opartą głównie na jednolitych blokach kolorów. Choć zrzuty ekranu mogą nie zachwycać, to unikalny design postaci i przeciwników robi ogromne wrażenie. Atmosfera wylewająca się z ekranu potrafi wywołać autentyczny niepokój. Potęguje go genialna ścieżka dźwiękowa, pełna ponurych melodii i niepokojących odgłosów, która idealnie akcentuje poczynania bohatera. Całościowo, warstwa audiowizualna tworzy spójne i niezapomniane doświadczenie.

 

 

 

OFF to mały diament, który zachwyca przede wszystkim swoją fabułą. To dla niej warto sięgnąć po ten tytuł. Historia jest niejednoznaczna, pozostawia szerokie pole do interpretacji i na długo zapada w pamięć. Jeśli szukacie odtrutki na wysokobudżetowe produkcje i macie ochotę na coś absolutnie wyjątkowego, OFF jest tytułem stworzonym dla Was.

 

 

 

Cena w eShopie: 59,20 zł

Podziękowania dla Pirate PR za dostarczenie gry do recenzji.

 

 


Podsumowanie

Zalety

  • + wciągająca i nieprzewidywalna fabuła
  • + gęsty, niepokojący klimat
  • + unikalny design i znakomita ścieżka dźwiękowa
  • + kilka zakończeń historii

Wady

  • - liniowe doświadczenie, które sprawia, że każde podejście będzie prawie takie samo

8

Wyświetleń: 49

Redaktor

Łukasz Jankowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *