
Po miesiącach spekulacji i przecieków Nintendo w końcu ujawniło pełną specyfikację techniczną nowej konsoli – Nintendo Switch 2. Dzięki dogłębnej analizie Digital Foundry możemy wreszcie przyjrzeć się, co kryje się pod obudową następcy legendarnego hybrydowego systemu.
Procesor: Nvidia T239 – mocno zmodyfikowany układ dla Nintendo
Podstawą Switcha 2 jest niestandardowy układ Nvidii – T239, zaprojektowany specjalnie dla Nintendo. W porównaniu do oryginalnego Tegra X1 (który był w zasadzie gotowym rozwiązaniem), nowy chip to zupełnie inna liga.
– CPU: 8-rdzeniowy ARM Cortex A78C (architektura ARMv8 64-bit)
– 6 rdzeni dostępnych dla deweloperów, 2 zarezerwowane dla systemu
– L1 cache: 64 KB (instrukcje) + 64 KB (dane)
– L2 cache: 256 KB na rdzeń
– L3 cache: 4 MB współdzielone
Taktowanie CPU:
– Tryb przenośny: 1,1 GHz
– Tryb dokowany: 998 MHz
– Maksymalne taktowanie: 1,7 GHz
GPU: Architektura Ampere, ray tracing i potężny skok wydajności
Największą rewolucją w Switchu 2 jest GPU oparte na architekturze Ampere (poprzednik używał przestarzałego Maxwell). Oto kluczowe liczby:
Moc obliczeniowa:
– Tryb dokowany: 3,072 TFLOPs
– Tryb przenośny: 1,71 TFLOPs
– CUDA cores: 1536 (w porównaniu do 256 w oryginalnym Switchu)
Taktowanie GPU:
– Tryb przenośny: 561 MHz
– Tryb dokowany: 1007 MHz
Ray tracing:
– 10 gigarayów/s w trybie przenośnym
– 20 gigarayów/s w trybie dokowanym
Choć na razie żadna zapowiedziana gra nie wykorzystuje śledzenia promieni, możliwości są imponujące jak na konsolę przenośną.
Pamięć RAM: 12 GB LPDDR5X – ogromny przeskok
Switch 2 otrzymuje 12 GB pamięci LPDDR5X (w porównaniu do 4 GB LPDDR4 w poprzedniku):
Przepustowość:
– Tryb dokowany: 102 GB/s
– Tryb przenośny: 68 GB/s
– 3 GB zarezerwowane dla systemu, 9 GB dla gier
To ponad 2,5× więcej pamięci dostępnej dla deweloperów niż w oryginalnym Switchu (3,2 GB).
—
GameChat – nowa funkcja, ale z problemami?
Jednym z ciekawszych aspektów jest GameChat – system głosowego czatu, który jednak może znacząco obciążać system. Nintendo dostarcza deweloperom specjalne narzędzia do testowania opóźnień i problemów związanych z tą funkcją. Digital Foundry zauważa, że jest to „obszar budzący obawy twórców gier”.
Podsumowanie: Nintendo przestawia się na moc
Switch 2 to kolosalny skok technologiczny – nowy procesor, GPU Ampere, ray tracing i dużo więcej RAM-u. Czy to wystarczy, by konkurować z PlayStation 5 i Xboxem Series X? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – Nintendo nie stoi w miejscu.
