Hero NewsRecenzja
Hero NewsArtykuł

Nintendo od 2020 roku pracuje nad technologią upscalingu, podobną do Nvidia DLSS

Pojawiły się dowody na to, że Nintendo próbuje stworzyć własną…

2 października 2021

Pojawiły się dowody na to, że Nintendo próbuje stworzyć własną wersję technologii DLSS, co sugeruje, że Big N jest jednak zainteresowane grafiką 4K. Zgłoszone w zeszłym roku dwa świeżo opublikowane patenty Nintendo, skupiające się na skalowaniu rozdzielczości wspomaganym sztuczną inteligencją, otwierają możliwość dotarcia do 4K na Nintendo Switch.

 

Nintendo złożyło w marcu 2020 r. dwa patenty dotyczące technologii upscalingu AI, podobnej do Nvidia Deep Learning Super Sampling (DLSS) w Stanach Zjednoczonych. Zgłoszenia zostały ostatecznie opublikowane w czwartek 30 września, a patenty nie zostały jeszcze przyznane.

Zgłoszone przez Nintendo patenty opisują, jak przekonwertować obraz do wyższych rozdzielczości w następujący sposób: biorąc obraz źródłowy, sztuczna inteligencja może podzielić go na bloki pikseli, z których każdy będzie miał własne dane kontekstowe. Wszystkie te dane są następnie dodawane do „macierzy aktywacji ”, która jest uruchamiana przez wyszkoloną sieć neuronową w celu przekształcenia obrazu do wyższej rozdzielczości. Patent zwraca uwagę na „konwersję obrazu w górę”, w której rozdzielczość obrazu jest bezpośrednio konwertowana na wyższą. Dodaje, że „ten proces może być wykorzystany do wyświetlania obrazów o pierwszej rozdzielczości na wyświetlaczu o wyższej rozdzielczości”.

W celu bardziej konkretnego zastosowania tego technicznego żargonu w patentach podano kilka przykładów. Jeden z nich mówi, że jeśli grając w trybie handheld na konsoli Nintendo Switch nie będzie ona w stanie skorzystać z tej technologii, ale podłączenie jej do telewizora może  przeskalować wyświetlany obraz do 1080p.

Inny przykład omawia potencjalne zastosowanie tego procesu w grach w chmurze, w których systemy oparte na grze online w formie bezpośredniego strumienia danych mogą wysyłać skompresowany obraz o niskiej rozdzielczości do urządzenia gracza, które następnie użyje sztucznej inteligencji do przeskalowania go do 1080p po stronie użytkownika w celu zmniejszenia opóźnień. Nintendo zaprezentowało diagram z patentem, który pokazuje obraz 540p przeskalowany do 1080p. Wspomina jednak, że możliwe byłyby inne procesy skalowania, w tym skalowanie do 4K.

 

Ale to nie wszystko. Kolejny patent zgłoszony w listopadzie 2020 r. wskazuje, że Nintendo szuka funkcji podobnej do szybkiego wznawiania rozgrywki znanej z next-genowych konsol Sony i Microsoftu, w której gracze mogą zawiesić grę, przełączyć się na inną, a po powrocie do pierwszej gry wznowić grę od tego samego punktu. Różni się to od obecnego systemu Nintendo Switch, że jeśli gra jest zawieszona, nawet po przejściu w tryb uśpienia zamyka się po otwarciu innej gry.

 

Chociaż zgłoszenie dotyczące nowego patentu, który sugeruje zwiększenie rozdzielczość i jakość obrazu w czasie rzeczywistym nie odnoszą się to bezpośrednio do ostatniego raportu Bloomberga, jest to niejako dowód na to, że Nintendo pracuje nad nowym sprzętem, a konkretnie nad podbiciem rozdzielczości do 4K. Nie wiadomo, czy technologia pojawi się w następnym Switchu, czy w jakiejkolwiek nowej konsoli, którą firma wyda w nadchodzących latach. Jedno jest pewne, Nintendo nad czymś pracuje, co ostatnio starało się „ukryć” publikując stosowne oświadczenie dotyczące legendarnego już Nintendo Switch PRO/4K i rzekomego dostarczania dev-kitów dla twórców na całym świecie.

 

Źródło – Freepatentsonline

 


Redaktor

Donat Gronek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *